MIQUEL FALGÀS
Miquel Falgàs (Reus, 1993) va guanyar el darrer 26è Premi TELAX en la secció de pintura, i ha exposat en diversos espais entre la província de Tarragona i València, a més d’haver intervingut en nombroses ocasions en l’espai públic a través del graffiti i la pintura mural des que era un adolescent. Actualment, després de realitzar el grau d’Arts Aplicades al Mur a l’Escola d’Art i Disseny de Tarragona, es troba finalitzant els estudis en Belles Arts a la Universitat Politècnica de València.
En la seva obra, emmarcada dins la sèrie “removals”, Falgàs reflexiona sobre allò que envolta l’art urbà i la pràctica del graffiti, tant en la seva naturalesa més essencial, com en l’art efímer i sobre la necessitat individual de deixar constància, com en les seves connotacions més polèmiques. Des de la comercialització del grafitti a la dècada dels 70 i l’aparició de marques especialitzades, aquest moviment lligat al teixit de la societat urbana, ha estat un punt de trobada per a milions de joves a tot el món, una mena d’autoafirmació de l’individu dins d’una societat en la que, sovint, és senzill sentir-se’n apartat.
En un periple per qualsevol ciutat, és fàcil trobar parets guixades en l’espai públic. Signatures i pintades que corresponen a la part més il·legal i simplista d’aquesta pràctica i, contra les quals han de lluitar institucions públiques i privades, generant disputes estètiques en el paisatge. El “removal”, és un concepte d’origen anglosaxó que respon a aquesta disputa entre les diferents institucions en contra d’aquestes pintades, que desllueixen el mobiliari urbà i els propis escriptors de grafitti, generant així un diàleg constant entre les dues parts en els murs dels carrers.
L’obra de Falgàs es conforma de rastres, marques i empremtes provinents d’aquesta estètica. A través de la superposició de diferents taques i traços marcats per una forta espontaneïtat, es van creant capes que, alhora que creen una nova forma, en censuren d’anteriors, simulant el debat del removal i reflexionant sobre la pròpia naturalesa efímera del grafitti.